Žinomi, sėkmingi, įtakingi, pasaulį keičiantys savo sričių lyderiai ir įkvėpimo šaltiniai milijonams sekėjų bei gerbėjų šimtuose valstybių ne tik patys tapo neatsiejama populiariosios kultūros dalis, tačiau ir specifinių jos atributų nešėjai pasaulyje.
Vienas tokių atributų – automobiliai, kuriuos vairuojančių garsenybių pavyzdžiai dažnai tampa reklamos kanalais, tačiau kartais gali sukelti ir gerokai platesnių reiškinių. Sėkmingai atspindėjusios daugybės žmonių trokštamus pripažinimą, statusą, stilių ar net madą, įvairių sričių įžymybės leidžia juos tiražuoti po visą pasaulį.
Taip daliai šių reiškinių lemta virsti globalia švelniąja invazija, kurios smaigalyje atsidūręs ne vienas automobilių gamintojas įgavo kultinio statusą ir amžiams įpynė savo vardą į sociokultūrinių reiškinių istorijos metraščius.
Istoriškai viena svarbiausių automobilizmo valstybių Didžioji Britanija ir jos gamintojai pasaulyje turi nemažai gerbėjų, kuriuos bene labiausiai vienija rafinuotas snobiškumas. Ir to išdidžiai neslepia nei automobilių savininkai, nei gamintojai.
Natūralu, kad buvusios galingos imperijos istorijos tėkmei visuose sluoksniuose didelę įtaką darė (daug kas patikslins: ir tebedaro) karališkoji šeima ir jos duodamas gyvenimo būdo tonas. Rafinuotumas, skoningas galantiškumas, pažymėtinas pasitikėjimas savimi, dėmesys detalėms – šie iš monarchinio palikimo kildinami bruožai kultūrologų priskiriami taip pat ir britų automobilių pramonės kūrėjams.
Tokia raidos linija išsivystė natūraliai, kadangi jau daugybę dešimtmečių automobiliams nesvetimas ir karališkosios šeimos bei pačios karalienės Elžbietos II dėmesys. Ir, suprantama, būtent britiškiems. Prieš daugiau nei trejus metus, būdama 91-erių, karalienė paparacių buvo užfiksuota vis dar pati vairuojanti savo tamsiai žalią „Jaguar X-Type“, kai važiavo iš rytinių sekmadienio pamaldų.
D. Britanijos gyventojai buvo įpratę laikraščių nuotraukose matyti vairuojančią karalienę, jos meilė automobiliams ir vairavimui ne kartą pažymėta žurnalistų. Tačiau faktas, kad net ir garbaus amžiaus monarchė vairo iš rankų paleisti neketina, sužavėjo daugelį.
Beje, Elžbieta II šiuo metu yra vienintelis asmuo D. Britanijoje, kuriam nebūtina turėti vairuotojo pažymėjimą, kad galėtų važinėti automobiliais. Pirmąsias transporto priemones karalienė išmoko vairuoti dar Antrojo pasaulinio karo metu, kai tarnavo mechanike britų kariuomenės moterų teritoriniame junginyje.
Atėjus ramesniems laikams, Elžbieta II daugybę kartų pastebėta vairuojanti įvairius britiškus automobilius, dažniausiai – patikimą žalią (panašu, kad mėgstama Jos Didenybės spalva) „Range Rover“, taip pat jau minėtą „Jaguar X-Type“ ar klasikinį „Jaguar S-Type“ bei ikoniškąjį „Land Rover Defender“, gamintą 1948–2016 metais.
Pastarasis buvo tikras karalienės numylėtinis – skaičiuojama, kad Elžbieta II turėjo apie 30 skirtingų metų ir konfigūracijos defenderio modelių. Pernai į kelius išriedėjo naujas šiuolaikiškas „Defender“, patekęs tarp 7 geriausiai įvertintų Europos automobilių, tad, matyt, tik laiko klausimas, kada ir jis atsidurs karališkajame garaže.
Nenuostabu, kad žvelgdami į karalienės pomėgius jais užsikrėtė daugybė D. Britanijos gyventojų, kuriems ne tik nesvetima monarchijos dvasia, tačiau ir siektinos jos vertybės. „Vairuojate „Jaguar“ automobilį? Tuomet mėgstate subtilesnį gyvenimą, technologinę pažangą ir šiuolaikines pramonės galimybes“, – toks automobilių žiniasklaidos apibūdinimas tapo troškimų kartele milijonams vairuotojų.
Ir toli gražu – ne vien britų salyne. Monarchijos gyvenimo detalės domino ne tik anglus, škotus, valus ar airius, bet ir likusio pasaulio gyventojus. O karališkosios šeimos gyvenimo peripetijų eksportas po planetą užtikrino ir sėkmingą atskirų jos sudedamųjų dalių skverbimąsi į kitas kultūras.
Monarchiniai atributai – aristokratiškumas, specifinis rafinuotumas ir išsiskyrimas iš masės – suteikė stiprų pagrindą sėkmingai po visą planetą plisti automobilinei britofilijai. Tokia automobilių markė kaip, pavyzdžiui, „Jaguar“, tapo itin populiari tarp meno kūrėjų, įtakingų verslininkų, aktorių ir kitų sėkmę užsitikrinusių žinomų žmonių skirtingose šalyse, o didysis „Range Rover“ kartu su ekologinės mados apologetu „Toyota Prius“ – bene dažniausi automobiliai pramogų industrijos mekoje Los Andžele.
Karališkosios šeimos vertybių eksporto šviesoje jų sėkmingais ambasadoriais tapo ir kitos britų kilmės garsenybės. Pavyzdžiui, buvęs Anglijos futbolo rinktinės kapitonas Davidas Beckhamas ir jo žmona Victoria, sėkmingai įsitvirtinę JAV pramogų ir verslo pasaulyje bei neslepiantys savo simpatijų „Jaguar“ markei.
Žiniasklaidoje aprašyta Beckhamų kolekcija apima nuo klasikinių XK, F-Type, E-Type iki šiuolaikinio „XJ Supersport“ su 5 litrų V8 varikliu. „Visuomet gėrėjausi „Jaguar“: nuo dizaino iki variklio gaudesio kiekvienas elementas yra unikaliai britiškas“, – viename interviu prisipažino D. Beckhamas.
Nenuostabu, kad dėl tokio prielankumo „Jaguar“ milijonus sekėjų visame pasaulyje turinti stilingoji pora ne kartą tapo šio prekės ženklo ambasadoriais, o britiškus automobilius pamėgo ir vis dažniau prie jų vairo užfiksuota daugybė kitų garsių žmonių.
JAV kino žvaigždė Harrisonas Fordas, prodiuseris ir daugybės populiarių muzikos realybės šou teisėjas Simonas Cowellas yra „Jaguar“ gerbėjai. Šios markės automobiliu važinėja ir savo šaknims ištikima Anglijos futbolo rinktinės žvaigždė, vienas daugiausiai uždirbančių puolėjų Harry's Kane'as, kuris nesunkiai galėtų įsigyti bet kurį norimą ultraprabangų automobilį, tačiau kasdienėms kelionėms pasirinko visureigį „Jaguar F-Pace“.
O žinomi aktoriai Charlize Theron, Benas Affleckas, Danielis Craigas, Melissa McCarthy, Reese Whiterspoon ir daugybė kitų įvairiuose pasaulio kampeliuose pateko į žiniasklaidos akiratį vairuojantys „Land Rover Discovery“ ar „Range Rover“ modelius.
Britofiliška automobilizmo bacila neaplenkė ir mūsų šalies. Lietuvos keliuose vis dažniau galima išvysti ne vieną lyderį, vairuojantį britiškų markių automobilius – nuo „Land Rover“ iki itin retų „Aston Martin“ modelių.
Vienas tokių – automobilių gerbėjas, kelias dešimtis skirtingų modelių per savo B kategorijos transporto vairavimo metus turėjęs bendrovės „Telia Lietuva“ komunikacijos vadovas Audrius Stasiulaitis pasakoja antros kartos „Land Rover Discovery“ įsigijęs neatsitiktinai. Pašnekovo teigimu, jo pasirinktas automobilis įkūnijo du skirtingus bruožus – bekelėje nepamainomą tvirtumą ir vizitui į operos teatrą tinkamą džentelmeniškumą.
„Pirmiausia tai yra labai pajėgus visureigis, kuris gali įveikti mažiausiai 90 proc. to, kuo didžiuojasi kultinį statusą įgijęs artimas jo giminaitis klasikinis „Defender“, bet be prestižo priemokos ir su gerokai daugiau važiavimo komforto. Aš pasitikiu šios mašinos galimybėmis apvažiuoti pasaulį ir nuvežti mane vakare į operą“, – pasakoja A. Stasiulaitis.
Ir nors praėjusiais metais dėl visus kelionių planus pakeitusios pandemijos, anot A. Stasiulaičio, suplanuoti didieji Balkanų atradimai prie „Discovery“ vairo nukelti, jis jau dabar šį visureigį vadina viena išskirtiniausių turėtų mašinų, stebėtinai taupia, patikima, talpia ir patogia tiek kasdienai, tiek savaitgalio žygiams į gamtą.
„Britiška šios mašinos esybė sako: „Keep calm and carry on“ (liet. išlik ramus ir tęsk). Ir jau visiškai subjektyviai tai – vienas išskirtiniausių siluetų bespalvių ir beformių SUV jūroje. Esu įsitikinęs, kad mano didieji atradimai su beveik dvidešimties metų „Discovery“ – dar ateityje. Ir kalbėti apie jo keitimą tokioje ankstyvoje jaunystėje yra per anksti. Tikrieji „Land Rover“ įprastai savo amžių pasitinka ramiai ir oriai, kaip ir dera doram džentelmenui“, – pažymi A. Stasiulaitis.